Cina Domnului, așa cum este prezentată în Scriptură, reprezintă o experienţă sufletească tulburătoare şi plină de emoție, încadrată între misiunea Mântuitorului și prinderea, condamnarea și moartea Sa. Cina Domnului a avut loc în perioada sărbătorii Paştelor, chiar înaintea morţii Domnului Cristos, având scopul să ne aminteasca de moartea şi învierea Sa.
Celebra pictură a lui Leonardo Da Vinci din sec. XV care se găsește la Milano a durat 3 ani și zugrăvește ultima masă a Mântuitorului cu ucenicii Săi, în contextul căreia El a instituit Cina Domnului. În pictura lui Da Vinci, cei 12 ucenici sunt împărțiți în grupuri de câte trei, două grupe la drepta, două la stânga, iar Mântuitorul în mijloc, în fundalul unei ferestre largi prin care se vede cerul albastru, pentru a-L pune în evidență mai bine.
Biblia conține multe pasaje care fac referire la Cina Domnului, însă cele mai importante se împart în două categorii:
1. Pasajele din Evanghelii, care prezintă aspectul istorc al Cinei (Matei 26:26-29; Marcu 14:22-25; Luca 22:15-20)
2. Pasajul din Corinteni, unde Pavel prezintă aspectul teologic al Cinei (1 Cor. 11:17-34)
BIDIMENSIONALITATEA CINEI
1. Dimensiunea sacrificială – suferința dramatică a Mântuitorului și moartea Sa înlocuitoare prin care a pecetluit noul legământ pentru oameni. Din acest motiv, Cina Domnului are o notă de tristețe și ne invită să privim la crucea pe care a stat atârnat Fiul Omului, în locul oamenilor.
2. Dimensiunea anticipatoare. Dincolo de evocarea cutremurătoare a suferinței Domnului, Cina privește spre ospățul mesianic, spre încununarea credinței și speranței vieții veșnice. Atunci credința va face loc vederii.
BIDIMENSIONALITATEA AMINTIRII/POMENIRII
A fost Cina Domnului asociată cu masa pascală în mintea Mântuitorului? (Mat. 26:17-19; Marcu 14:12-16). În istoria timpurie a Bisericii primare, celebrarea Cinei a fost aproape imediat separată de Paște. Cina este o sărbătoare a bisericii, simbolizând eliberarea tuturor oamenilor din păcat, timp în care Paștele este o sărbătoare a poporului evreu, simbolizând eliberarea lor din robia egipteană. Deși Cina Domnului a fost organizată și instituită în contextul Mesei Pascale, Cina Domnului nu a fost o masă de Paste.
1. Cina se serbează lunar (Fapte 20:7, 11; 1 Cor. 16:2) sau chiar zilnic (Fapte 2:46-47), însă masa pascală se serbează o dată pe an.
2. Cina Domnului are nevoie de pâine și vin, însă masa pascală conținea șase elemente.
Mântuitorul ne cere să ne împărtășim cu trupul și sângele Său, subliniind că în felul acesta avem viață, viață din Dumnezeu.